به گفته فعالان صنعت قطعه سازی این روزها این صنعت روزها صنعت حال و روز خوبی ندارد و با مشکلات بسیاری روبه رو است. از کمبود نقدینگی گرفته تا تکنولوژی های بعضا قدیمی این واحدهای تولیدی و عدم به روزرسانی خطوط تولید به دلیل مشکلات مالی، از جمله مشکلاتی است که این صنعت مهم و اشتغال زا را دربر گرفته است.
ارزانی قطعات قاچاق، دلیل فراوانی آن در کشور

به گزارش اخبار خودرو ،به گفته فعالان صنعت قطعه سازی این روزها این صنعت روزها صنعت حال و روز خوبی ندارد و با مشکلات بسیاری روبه رو است. از کمبود نقدینگی گرفته تا تکنولوژی های بعضا قدیمی این واحدهای تولیدی و عدم به روزرسانی خطوط تولید به دلیل مشکلات مالی، از جمله مشکلاتی است که این صنعت مهم و اشتغال زا را دربر گرفته است. به تمام اینها باید مصایب واردات قاچاق لوازم یدکی عمدتا بی کیفیت را نیز اضافه کرد. قطعاتی که به دلیل ارزان بودن به راحتی در بازار به فروش می رسند و به نظر نمی رسد کسی جلودار ورود غیرقانونی و بی رویه قاچاق لوازم یدکی به کشور
باشد.

از دیگرسو، تقریبا تولید هرکالایی در کشور چین صرفه اقتصادی دارد. صرف نظر از کیفیت محصولات که با درجه بندی همراه است و معمولا بازرگانان ایرانی بی کیفیت ترین و درجه چندم ترین آنها را انتخاب می کنند، چین برای صادرات قطعات و لوازم یدکی به ایران هم کم کاری نکرده است. علاوه بر واردات قطعات به صورت قانونی از چین، در سال های اخیر شاهد قاچاق گسترده قطعات بی کیفیت از چین و چند کشور دیگر به ایران بوده ایم؛ قطعات بی کیفیتی که گاهی از روی عمد و غیرعمد، حتی وارد خطوط تولید خودروسازان هم شده اند. هرچند این قطعات به شدت بی کیفیت، در زمان تحریم ها نمود بیشتری در خطوط خودروسازان داشت و در حال حاضر کم تر با قطعات بی کیفیت برای تولید خودرو مواجه بودیم اما همچنان برخی مشتریان خودروهای صفر کیلومتر، از کیفیت پایین قطعات در روزهای ابتدایی تحویل خودرو گله دارند.
این درحالی است که برخی قطعه سازان به دلیل بالا رفتن هزینه تولید در ایران، اقدام به تولید قطعه در چین و سپس واردات به کشور کردند. به گفته یکی از فعالان صنعت قطعه سازی، حمایت دولت چین از تولیدکنندگان این کشور و اعطای وام هایی با درصد پایین باعث شده است تا آنها تقریبا هرکالایی را با قیمت ارزان تری تولید کنند و به راحتی در کشورهای دیگر به فروش برسانند.

کیفیت قطعات داخلی بیشتر از قطعات قاچاق
در همین زمینه مهدی مطلب زاده از فعالان صنعت قطعه سازی به روزنامه «دنیای خودرو» می گوید: «کیفیت قطعات تولید ایران به مراتب بالاتر از قطعاتی است که به شکل قانونی، غیرقانونی و قاچاق از چین وارد می شود. متاسفانه تولید در کشور چندبرابر گران تر از چین است. زیرا تامین سرمایه در گردش به لحاظ سود بانکی که از ما دریافت می شود، ۲۵درصد بیشتر هزینه دارد. در حالی که در کشوری مانند چین، این میزان ۲ یا ۳ درصد است. به همین دلیل نمی توانیم با آنها به لحاظ همین تامین سرمایه مقابله کنیم و برخی تامین کنندگان قطعات برای خودروسازان و واردکنندگان ترجیح می دهند قطعه وارد کنند.»

ارزان بودن قطعات تقلبی؛ عامل ورود آنها به کشور
یک کارشناس صنعت خودرو در رابطه با ورود قطعات چینی به کشور می گوید: «ورود قطعات چینی بی کیفیت به کشور، ضربه بزرگی به بازار قطعات یدکی تولیدی قطعه سازان و مجموعه سازان وارد می کند، بنابراین رسیدگی به این مساله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.»
ابوالقاسم آروند افزود: «اصولا قطعات یدکی قاچاقی از سطح کیفیت و استاندارد نامطلوبی برخوردارند و متاسفانه به دلیل قیمت ارزان آنها، مصرف کنندگان به استفاده از آنها ترغیب می شوند.» او در ادامه تصریح کرد: «جلوگیری از ورود قطعات یدکی قاچاق و چینی به کشور یکی از راهکارهایی است که برای حمایت از تولیدات داخلی قطعه سازان
پیشنهاد می شود.»
او بیان کرد: «البته تقویت بنیه و توان مالی قطعه سازان و حمایت دولت از این قشر در حذف استفاده از قطعات یدکی قاچاق و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی با قیمت ارزان موثر خواهد بود.»
وی با بیان اینکه اداره گمرک و اقتصاد دارایی، توان جلوگیری از ورود قطعات قاچاق چینی را دارند، اذعان داشت: «کیفیت قطعات یدکی ایرانی به نسبت کالاهای چینی از سطح بسیار مطلوبی برخوردار است و مصرف کنندگان تمایل بیشتری به مصرف قطعات یدکی ایرانی دارند، هرچند قیمت مصرفی کالاهای قاچاق ارزان تر از داخلی است.»
آروند گفت: «با بهره گیری از فناوری های نوین و ورود تکنولوژی های جدید در عرصه تولید لوازم و قطعات یدکی می توان به بسیاری از اهداف قطعه سازان و مجموعه سازان دست یافت تا راه ورود به بازارهای رقابتی برای این محصول هموار شود.»
این فعال صنعت قطعه سازی یادآوری کرد: «قطعه سازان از نرم افزار فکری تولید قطعات باکیفیت برخوردارند، ولی باید از نظر نر م افزار تکنیکی و به لحاظ سخت افزاری خود را بهینه سازی و به رشد و شکوفایی این عرصه
کمک کنند.»

نارضایتی مردم از کیفیت قطعات به کار رفته در خودروها
بیشترین نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای سواری مربوط به پایین بودن کیفیت قطعات به کار رفته در تولید این محصولات است. چندی پیش گزارش ارزیابی صورت گرفته در زمینه تعداد عیوب مشاهده شده در خودروهای سواری در سه ماهه اول مالکیت از سوی مصرف کنندگان، منتشر شد. براساس نتایج این ارزیابی که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران صورت گرفته است، بیشترین نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای سواری مربوط به پایین بودن کیفیت قطعات به کار رفته در تولید این محصولات است.
بر این اساس، حدود ۵۰ درصد عیوب مشاهده شده در خودروهای سواری در سه ماهه اول مالکیت از سوی مصرف کنندگان، مربوط به قطعات به کار رفته در تولید خودرو است و یکی از مهم ترین این مشکلات نیز مربوط به معیوب بودن قطعات موتور خودرو بوده است.
همچنین ۳۰درصد عیوب مشاهده شده از سوی مصرف کنندگان مربوط به وضعیت بدنه و مونتاژ این محصولات است که بیشترین مشکل در این حوزه نیز رگلاژ نبودن در خودروهاست.
به اعتقاد مصرف کنندگان خودرو که در این ارزیابی مورد سوال قرار گرفته اند، ۲۰درصد از عیوب خودروهای سواری نیز مربوط به طراحی خودرو و به ویژه مصرف بالای سوخت آنهاست.

منبع:روزنامه دنیای خودرو