از نقاط مشترک بازار ایران با بازار کشورهای اروپایی (شامل اروپای غربی و شرقی) علاقه به خودروهای هاچ بک جمع و جور و کوچک به خصوص در شهرهای بزرگ است.
هجوم هاچ بک های کوچک و مطرح دنیا به بازار ایران

به گزارش اخبار خودرو ،بازار خودروی ایران به رغم تفاوت هایش با سایر بازارهای دنیا، نقاط مشترک زیادی نیز با هر کدام دارد. یکی از نقاط مشترک بازار ایران با بازار کشورهای اروپایی (شامل اروپای غربی و شرقی) علاقه به خودروهای هاچ بک جمع و جور و کوچک به خصوص در شهرهای بزرگ است. در کلان شهر های ایران مثل تهران، مشهد، اصفهان و حتی شیراز علاقه زیادی به خودروهای هاچ بک کوچک وجود دارد.
این دسته از خودروها مورد علاقه جوانان و خانم ها هستند. همچنین این دسته از خودروها به عنوان خودروی دوم و سوم خانواده نیز طرفدار دارند. به خصوص این خودروها در کلان شهرهای شلوغ و پرجمعیت گزینه بسیار مناسبی برای رفتن به محل کار هستند. از سال ١٣٨٠ که پژو ٢٠۶ به بازار ایران عرضه شد تا سال گذشته هیچ هاچ بک جدید اروپایی یا آسیایی جدیدی به جز گزینه های چینی به بازار ایران معرفی نشده بود. سال گذشته بعد از ١۴ سال پارس خودرو، رنو ساندرو نسل قبل را به بازار ایران عرضه کرد که اتفاقا با استقبال گسترده خریداران روبه رو شد. در پاییز امسال نیز دو هاچ بک کاملا جدید هیوندای یعنی هیوندای آی١٠ و آی ٢٠ توسط کرمان موتور به بازار ایران معرفی شده اند و در نیمه اول سال آینده نیز پژو ٢٠٨ توسط ایران خودرو در همین سگمنت به بازار ایران عرضه خواهد شد. طبق خبر ها فولکس واگن نیز استارت کارش در ایران را با فولکس پولو خواهد زد؛ خودرویی که در بازار اروپا رقیب مستقیم هیوندای آی ٢٠ و پژو ٢٠٨ است.
همچنین رنو قصد عرضه رنو کلیو را به طور وارداتی خواهد داشت. در کنار این ها اگر عرضه مدل فیس لیفت میتسوبیشی میراژ را هم در چند ماه گذشته قرار دهیم، به درستی در می یابیم که بازار خودروهای ۵٠ تا ١٠٠ میلیون تومان مورد هجوم هاچ بک های اروپایی و آسیایی قرار گرفته است. در این میان سه گزینه مطرح یعنی هیوندای آی ٢٠، پژو ٢٠٨ و فولکس پولو، به دلیل تولید داخل شدن و تیراژ بالا، مطمئنا کنترل بازار را در دست خواهند گرفت و رقابت بسیار سختی بین این سه خودرو، برای تبدیل شدن به لیدر و عنوان پر فروش ترین آغاز خواهد شد. اما حضور هاچ بک های روز دنیا در بازار خودروی ایران تهدیدی برای خودروهای چینی غیرشاسی بلند در این بازه قیمتی خواهد بود. خودروهای چینی شاسی بلند، بازار خود را حفظ خواهند کرد زیرا کسانی که به دنبال یک شاسی بلند ارزان می گردند گزینه ای مناسب تر از چینی ها نمی یابند، بقیه خودروهای غیر چینی شاسی بلند عرضه شده در بازار ایران این روزها قیمتی بالاتر از یک صد میلیون تومان دارند. رنو داستر ارزان ترین آنهاست که با قیمت ١٠۶ میلیون تومان به فروش می رسد، اما خودروهای چینی غیرشاسی بلند موقعیت شان توسط هاچ بک های جدید و سدان های غیر چینی جدید مانند پژو ٣٠١ و رنو سیمبل تهدید خواهد شد، زیرا کسانی که احتیاج به فضای زیاد و اتاق بزرگ ندارند، به جای خرید خودروهایی چون ام وی ام ۵۵٠، جک جی ۵، لیفان ایکس ۵٠، چری آریزو ۵ و بسترن بی ۵٠ اقدام به خرید هیوندای آی ١٠ ، آی ٢٠، پژو ٢٠٨ و فولکس پولو خواهند کرد.
به همین دلیل تولید کنندگان خودروهای چینی روی عرضه خودروهای شاسی بلند کوچک و متوسط تمرکز کرده اند. با نگاهی به برنامه محصولات آینده شرکت هایی همچون مدیران خودرو و کرمان موتور به عنوان بزرگ ترین تولید کنندگان خودروهای چینی متوجه می شویم محصولات جدید آنها که در آینده در بازار ایران عرضه خواهند شد، همگی از نوع شاسی بلند هستند.

منبع:روزنامه دنیای خودرو