انتخاب خبر: با دستور كتبی رئیس‌جمهور درباره قرار گرفتن منابع سهم درمان بیمه كارگران در سازمان تأمین اجتماعی در حسابی جداگانه برای نظارت مستقیم بر این منابع توسط نهاد ریاست جمهوری، اختلافات وزارت بهداشت و وزارت رفاه وارد مرحله تازه‌ای شده است به گونه‌ای كه حتی زمزمه‌هایی از استعفای سید تقی نوربخش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی با این تصمیم دولت شنیده می‌شود.

اینها همه بخش‌هایی از سناریویی است كه در مقابل دوربین‌ها و خروجی رسانه‌ها اجرایی شده‌اند، اما پشت پرده دعوای زرگری وزارتین رفاه و بهداشت انگار موضوعات دیگری وجود دارد كه به نظر می‌رسد با شمارش معكوس انتخابات سال آینده بی‌ارتباط نباشد. سناریویی كه می‌كوشد در حیاط خلوت دولت مهره‌چینی تازه‌ای را پیش ببرد.

طرح تحول سلامت را به عنوان برگ برنده و پیشانی دولت یازدهم می‌شناسیم؛‌طرحی كه از ابتدای اجرایی شدن تا به بن‌بست رسیدنش همواره مخالفان و موافقانی را در برابر خود به صف كرده اما دولت و شخص رئیس‌جمهور همواره از آن دفاع كرده‌اند. با این تفاسیر بدیهی است كه وقتی این طرح با بن‌بست بودجه‌ای مواجه می‌شود، دولت عزم خود را جزم كند تا با وجود اشتباهات ساختاری طرح و صرف بودجه‌های كلان، ‌باز هم مسیر ادامه‌اش باز بماند. بر این اساس بود كه وقتی دعوای میان وزارت بهداشت و رفاه بالا گرفت با دستور كتبی دكتر حسن روحانی قرار شد 9 بیست و هفتم منابع سازمان تأمین اجتماعی (سهم درمان كارگران) در حسابی مستقل برود و این منابع توسط نهاد ریاست جمهوری مورد نظارت قرار گیرد و به این ترتیب حق بیمه كارگران به طور كامل و به موقع در حوزه سلامت و برای كارگران هزینه شود.

به دنبال این دستور رئیس‌جمهور، زمزمه‌هایی از نارضایتی برخی از مسئولان وزارت رفاه به گوش می‌رسد تا جایی كه ممكن است این نارضایتی منجر به استعفای دكتر نوربخش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی شود.

مخالفان و موافقان دستور بیمه‌ای رئیس‌جمهور
علیرضا محجوب، رئیس فراكسیون كارگری مجلس هم با بی‌ربط خواندن اظهارات قائم مقام وزارت بهداشت به عنوان كسی كه دستور رئیس‌جمهور را رسانه‌ای كرد، در این باره می‌گوید: سازمان تنها حق دارد ۷ درصد از ۹ بیست و هفتم را هزینه كند؛ چراكه 2 درصد جهت آتیه درمان بازنشستگان است. بنا به تأكید وی، محاسبات نشان می‌دهد منابعی كه سازمان تأمین اجتماعی باید تا پایان سال به عنوان ۷ درصد وصولی‌ها خرج درمان كند، تقریباً به اتمام رسیده و هزینه‌های بخش درمان بیشتر از منابع بودجه بوده است. رئیس فراكسیون كارگری تصریح می‌كند: با این حساب هزینه‌های سر به فلك كشیده و روزافزون كه وزارت بهداشت بیش از منابع بار كرده مشكل‌زا است و منابع سازمان قادر به تحمل بار بیشتر نیست. در برابر این اظهارات، واكنش قاطبه اعضای كمیسیون بهداشت مجلس و به طور كلی پزشكان بهارستان‌نشین به این موضوع مثبت است.

دكتر نوبخت، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، این تصمیم رئیس‌جمهور را موجب شفافیت و نشان‌دار كردن 9 بیست و هفتم حق بیمه كارگران در حوزه سلامت می‌داند. وی در عین حال معتقد است در اجرای این تصمیم رئیس‌جمهور باید اقدامات كارشناسی برای حصول به نتایج بهتر صورت گیرد. رسول خضری، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس هم معتقد است به طور حتم باید در نحوه هزینه‌كرد حق بیمه درمان كارگران توسط سازمان تأمین اجتماعی از سوی مجلس شفافیت وجود داشته باشد، زیرا اجرای طرح تحول سلامت در حال حاضر به دلیل همین موضوعات و بدهی بیمه‌ها به مراكز درمانی دچار مشكل شده است. یك درصد ارزش افزوده، ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها و حق بیمه درمان كارگران به میزان ۹ بیست و هفتم باید در حوزه درمان هزینه شود، اما آیا به طور كامل این میزان به حوزه درمان اختصاص پیدا كرده است؟

خضری با بیان اینكه سرمایه‌های موجود در تأمین اجتماعی به جای هزینه‌كرد در شركت‌ها باید در بورس و بانك‌ها سرمایه‌گذاری شود، می‌افزاید: یعنی به جای آنكه سازمان تأمین اجتماعی بنگاهداری و شركت‌داری كند باید از سرمایه خود در مدیریت امور مالی و مشكلات این سازمان استفاده كند، بنابراین با این رویه هم درآمدزایی تأمین اجتماعی در شرایط بهتری صورت می‌گیرد هم اینكه شفاف‌سازی در هزینه‌كرد حق بیمه درمان كارگران به شكل بهتری انجام می‌شود.

پشت پرده این دعوای زرگری
پشت پرده تمامی این جنجال‌ها و اظهار‌نظرها در ویترین رسانه‌ای، به نظر می‌رسد ماجرای دیگری وجود داشته باشد كه بی‌ارتباط به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیست.
ابهام در هزینه‌كرد حق و حقوق كارگران چه در حوزه سلامت و چه در سایر حوزه‌ها موضوعی است كه از سال‌ها قبل هم مطرح بوده و هست و این موضوع با طرح ورشكستگی صندوق‌های بازنشستگی و رسانه‌ای شدن فیش‌های حقوقی برخی مدیران بیمه‌ای جدی‌تر مطرح می‌شود.
از سوی دیگر نیز طرح تحول سلامت برای واقعی كردن تعرفه‌ها و به بهانه رفع چالش‌هایی نظیر زیر میزی یا تمام وقت كردن پزشكان هزینه‌های زیادی را به نظام بیمه‌ای كشور تحمیل كرده كه آن هم قابل كتمان نیست. با تمام اینها دعوای زرگری دو وزیر، دستور كتبی رئیس‌جمهور برای قرار گرفتن 9 بیست و هفتم حق بیمه كارگران در حساب جداگانه تحت نظارت نهاد ریاست جمهوری همه بخش‌هایی از یك سناریوی از پیش تعیین شده است.

سناریویی كه طرح احتمال استعفای رئیس سازمان تأمین اجتماعی پازل آن را كامل‌تر می‌كند؛ چراكه این سازمان همواره حیاط خلوت دولت‌ها بوده و هست و حالا هم در ماه‌های پایانی دولت یازدهم با چنین تدبیری از یك‌سو مقدمات انتقال بیمه‌ها به وزارت بهداشت فراهم می‌شود تا منبعی پایدار برای ادامه طرح تحول سلامت به عنوان برگ برنده دولت فراهم شود و از سوی دیگر با رفتن نوربخش از تأمین اجتماعی دولت می‌تواند مهره مورد تأیید خود را جایگزین كند و با این مهره‌چینی و با عنایت به منابع مالی گسترده‌ای كه این سازمان در اختیار دارد، بخش‌های دیگر سناریوی انتخاباتی خود را پیش ببرد. در این میان تضمین حق و حقوق مردم تا زمانی خواهد بود كه این حق و حقوق بخشی از سناریوی وسیع انتخابات آینده به شمار رود.

منبع: روزنامه جوان