باردیگر دلواپسان و نودلواپسان صحبت از استیضاح دانش اشتیانی وزیر دو ماه روی کار أمده دولت دارند اما با این تفاوت که مجلس دهم با تغییر ٧٠درصدی نسبت به مجلس نهم شکل گرفته است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دوباره آستین ها را بالا زدند تا ثابت کنند نه تنها شکست نخورده اند بلکه همچنان همه چیز به سبک و سیاق قبل پا برجا است. بر همین اساس تصور می کنند  هر جا امور برخلاف سلیقه بود می توان هر اقدامی انجام داد تا آن شود که دل می خواهد.  بنابراین تلاش دارند تا ماجرای دو سال پیش را بار دیگر تکرار کنند؛ ماجرایی که به استیضاح و برکناری فرجی دانا ختم شد و امروز برای وزیر دیگری در جریان است، آن هم وزیری که تنها دوماه بر مسند کار نشسته.

در واقع همانطور که دلواپسان مجلس نهم اجازه ندادند مهر وزارت فرجی دانا خشک شود و او را با انواع بهانه گیری ها به مسلخ استیضاح بردند امروز هم، نو دلواپسان مجلس دهم و دلواپسان باقی مانده از مجلس نهم تلاش دارند تا تاریخ را این بار برای وزیر آموزش و پرورش تکرار کنند.

انتقام با 30 امضا

دانش آشتیانی اولین بار آبان 93 برای سکان داری وزارت علوم و به عنوان جایگزین فرجی دانا به مجلسی معرفی شد که اکثریت آن را نمایندگانی در جبهه مخالف روحانی و در قالب اپوزیسیون دولت تشکیل می دادند و از آنجایی که هم روحانی و هم فخرالدین احمدی دانش آشتیانی اعلام کرده بودند مسیر فرجی دانا ادامه پیدا خواهد کرد؛ موج  اس ام اس ها و شب نامه ها به راه افتاد تا نهایتا توانست تاثیر بر جمعیت خاکستری بگذارد و دانش اشتیانی از راه یابی به ساختمان شهرک غرب باز بماند.

رای ندادن مجلس نهم به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم در سال 93 موجب نشد تا تصمیم روحانی در مورد معرفی دانش اشتیانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش در سال 95 تغییر کند. هرچند ترکیب مجلس تغییر کرده بود اما باقی مانده جبهه مخالف، طبل تبلیغات سو علیه دانش اشتیانی را تا آخرین دقایق پیش از رای اعتماد به صدا در  آوردند اما حتی توزیع شب نامه دقیقه 90 هم از سوی مخالفان راه به جایی نبرد و با اعلام آرا مشخص شد دیگر فضا مانند گذشته نیست و در اقلیت بودن دلواپسان بیشتر علنی شد و همین موضوع  موجب شد تا کینه فخرالدین دانش اشتیانی را در دل آنها باقی ماند.

از 11 آذر 95 تا امروز دقیقا دو ماه است که دانش اشتیانی وزیر آموزش و پرورش شده اما همین زمان هم گویا برای تحمل وزیری خلاف سلیقه سخت بوده است و برای همین نماینده سبزوار بیرق استیضاح وزیر دو ماهه را به دست گرفت.

حسین مقصودی در حاشیه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه طرح استیضاح دانش اشتیانی را بین نمایندگان همسو می چرخاند تا اگر نتوانستند وزیر را برکنار کنند حداقل در این میان یک چماقی به دولت نشان داده باشد.

تکذیب های معنادار

با تقویت زمزمه های طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، تلاش شد تا صحت و سقم این طرح مشخص شود اما به محضی که سوالی در باب طرح استیضاح وزیر فعلی آموزش و پرورش از نمایندگان همسو با متولی طرح استیضاح مطرح می شد به سرعت مسیر را منحرف می کردند و با بهانه ای خود را از زیر بار پاسخ به سوال عنوان شده  خلاص می کردند.

علیرضا سلیمی نماینده محلات که اتفاقا در اغلب طرح های استیضاح پیش قدم است در مورد این موضوع به برنا گفت: من شنیده ام که طرح استیضاح در مورد دانش اشتیانی مطرح است اما هنوز این طرح را ندیدم .

اختلاف بر سر انتصاب

جبار کوچکی نژاد از جمله نمایندگانی بود که طرح استیضاح دانش آشتیانی را تائید کرد و در این مورد به برنا گفت: "دانش اشتیانی قول داده بود از نیروهای موجود در وزارت آموزش و پرورش استفاده کند و تغییری در آنها ندهد اما در این مدت انتصاب هایی را انجام داده  که این انتصابات موجبات نگرانی نمایندگان را فراهم کرده است.

البته کوچکی نژاد هم شباهت این طرح استیضاح را با موضوع فرجی دانا کتمان نمی کند و در پاسخ به این سوال که هنوز نتیجه این انتصاب ها و اساسا عملکرد وزیر قابل ارزیابی نیست گفت: نتیجه انتصابات مشخص است؛این موضوع هم مانند فرجی دانا خواهد شد همانطور که فرجی دانا تا استیضاح سه چهار ماه بیشتر دوام نیاورد وزیر آموزش و پرورش هم همینطور خواهد بود.

دانش آشتیانی، فرجی دانا نمی شود

هرچند به لحاظ فکری و دیدگاهی دانش آشتیانی با فرجی دانا قرابت زیادی دارد اما در مورد استیضاح شرایط یکسان نیست. مجلس نهم با تغییر 70 درصد جای خود را مجلس دهم با اکثریت اعتدالگرا داد؛ یعنی نگاهی که بیشتر تمایل به همراهی با دولت در جهت رفع مشکلات دارد. بر این اساس حتی مخالفان جدی وزیر که استیضاح را امضا کرده اند بعید به نظر می رسد نیتی فراتر از یک تهدید یا ضرب شست نشان دادن داشته باشند بنابراین سرنوشت دانش آشتیانی در مجلس دهم هرگز با سرنوشت فرجی دانا در مجلس نهم یکسان نخواهد بود.