در میدان انتخابات سال 96 اصلاح طلبان از مدت ها پیش اعلام كرده اند كه حسن روحانی تنها كاندیدای انتخاباتی شان است. با این حال هنوز وضعیت جریان اصولگرایی به لحاظ تك كاندیدایی یا چند كاندیدایی مشخص نیست.
تقویت زیرمجموعه های دولت؛ تعامل بیشتر با اصلاح طلبان و معتدلین

سیدحسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است كه امروز در جریان اصولگرایی كشمكش‌هایی بر سر كاندیداتوری افراد وجود دارد كه احتمال معرفی كاندیدای واحد از سوی آنان را كم می‌كند.

‌ وضعیت رای‌آوری روحانی در سال 96 را چطور ارزیابی می‌كنید؟

در این مورد باید براساس تجارب به دست آمده از تاریخ 35 ساله انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اظهارنظر كرد. روسای جمهور در دوره دوم خود البته به استثنای انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری در سال 88 كه همگی بلااستثنا از حداكثر مدت زمان 8 ساله قانونی حضور در مسند ریاست‌جمهوری به صورت تمام و كمال استفاده كرده‌اند، از یك فضای رقابتی جدی انتخاباتی برخوردار نبوده‌اند. البته در سال 88 رقابت انتخاباتی بسیار جدی شكل گرفت. لیكن رقبای انتخاباتی آنها از موقعیت برتر سیاسی و تبلیغاتی برخوردار نبوده‌اند.

‌ چرا رقابت در دوره دوم انتخابات روسای جمهور چندان جدی نبوده است؟

دلیل اول اینكه رییس‌جمهور مستقر در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش با ارایه گفتمان مجاب‌كننده توانسته است اعتماد عمومی مردم را به سمت خویش جلب كند. روسای جمهور طی دوره چهار ساله اول به‌طور نسبی و در حد ممكن با تكمیل و تجهیز این گفتمان موفق شده‌اند كه جهت‌گیری‌های‌شان را در سطح افكار عمومی توسعه دهند. لذا در دوره دوم گفتمان تقویت شده پیشین پشتوانه مناسبی برای حضور مبتكرانه در عرصه تبلیغات انتخاباتی بوده و خواهد بود. دلیل دوم اینكه كارنامه عملكردی دوره اول هر چند طی چهار سال دارای ایراداتی باشد ولی شاخص‌های قابل اندازه‌گیری وجود دارد كه برای افكار عمومی قانع‌كننده است. دلیل سوم اینكه رییس‌جمهور به عنوان دومین مقام رسمی كشور پس از رهبری به دلیل مسوولیت‌های محوله به قوه مجریه و نیز نظارت بر اجرای قانون اساسی طبق اصل 113 این قانون از ظرفیت حضور در افكار عمومی از طریق تریبون‌های رسمی برخوردار است. بر این اساس در مقایسه با رقبا از شهرت برخوردار است. بنا بر این دلایل به نظر می‌رسد كما‌فی‌السابق در انتخابات ریاست‌جمهوری 29 اردیبهشت سال 96 ابتكار عمل دست آقای روحانی خواهد بود. به خصوص اینكه جامعه اصلاح‌طلبی ایران در راستای تداوم جهت‌گیری راهبردی و حمایتی سال 92 همچنان از آقای رییس‌جمهور حمایت توام با انتقاد دارند.

‌ به نظر شما ارزیابی افكار عمومی از دولت روحانی در شرایط كنونی چیست؟

آقای روحانی به‌عنوان رییس‌جمهور دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی با به سرانجام رساندن پرونده هسته‌ای آرامش و رفع تهدید موثری را از حوزه امنیت ملی كسب كرده است. نرخ تورم را از چهل درصد به 5/8 درصد كاهش داده است و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی كشور را از منفی 5/6 به مثبت 5/7 افزایش داده است. این كارنامه عملكردی به عنوان تبلیغ‌كننده گفتمان عدالت‌محوری دولت یازدهم یكی از دیگر برگ‌های برنده رییس‌جمهور است.

‌ سناریوی انتخاباتی جریان رقیب را چگونه پیش‌بینی می‌كنید؟

در صحنه متعلق به رقبای گفتمانی و سیاسی آقای روحانی تاكنون یك جهت‌گیری مدون واحد و منسجم كه از سوی تمامی احزاب و گروه‌های اصولگرا مورد پذیرش باشد به چشم نمی‌خورد. طی روزهای اخیر هركدام از زیرمجموعه‌های جریان اصولگرایی مواضع مستقلی از یكدیگر اتخاذ كرده‌اند. حزب موتلفه، آقای میرسلیم را به عنوان كاندیدای این حزب معرفی كرده است و برخی زیرمجموعه‌های اصولگرا، آقای قالیباف را به دلیل شناخته‌شده بودن مناسب می‌دانند و معتقدند از سازمان رای و امكان رای‌آوری بیشتری نسبت به دیگر گزینه‌های اصولگرایی برخوردار است. جبهه جدیدی به نام جبهه نیروهای انقلاب نیز تشكیل شده است و در اعلامیه اولیه عنوان كرده كه در انتخابات ریاست‌جمهوری كاندیدا معرفی خواهد كرد. جبهه پیروان خط امام و رهبری با محوریت آقای باهنر نیز مسیر خاص خود را طی می‌كند. از طرفی حلقه آقای احمدی‌نژاد نقشه راه دیگری را برای انتخابات برگزیده است. اگرچه شخص آقای احمدی‌نژاد به صحنه نمی‌آید اما اطرافیان او درصدد هستند تا كاندیدایی از جریان فكری متبوع‌شان به انتخابات وارد كنند. بنابراین پس از پایان این كشمكش‌های درونی جریان اصولگرا باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا همه ظرفیت‌های جریان رقیب آقای روحانی كه در تحقق ناكامی ایشان برای انتخاب مجدد متفق‌القول هستند در عمل می‌توانند به اجماع و انسجام اثربخش برسند یا خیر. چنانچه در تحقق این هدف مهم موفق باشند در آن صورت با یك نامزد واحد به‌صورت جدی و قوی سهم قابل‌توجهی از آرایش انتخاباتی آینده را به خود اختصاص خواهند داد. در چنین شرایطی هر چند توازن قوا به نفع آقای روحانی خواهد بود ولی چالش‌ها و آسیب‌های جدی نیز موفقیت ایشان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. فرض دوم این است كه چنین وحدت و همگرایی محقق نشود. در آن صورت همانند انتخابات 92 نامزدهای متنوع و متعددی هر كدام به نمایندگی از لایه‌ای از ظرفیت‌های اصولگرایی در مقابل آقای رییس‌جمهور صف آرایی خواهند كرد كه در آن صورت آقای روحانی به لحاظ تبلیغاتی با چالش‌های جدی رو به رو خواهد بود اما خود این تكثر، تنوع نامزدهای جریان رقیب ایشان به صورت غیر مستقیم استقرار مجدد او را در پاستور تثبیت خواهد كرد.

‌ چرا اصلاح‌طلبان تمایل به ادامه ریاست‌جمهوری روحانی دارند؟

آنچه به‌عنوان یك فرد اصلاح‌طلب كه طرفدار تداوم دوره ریاست‌جمهوری روحانی هستم می‌توانم بیان كنم این است كه اولا یك دوره چهار ساله با وجود حملات وسیع و هجمه‌های توام با تخریب به دولت، مدت زمان كمی است. این زمان برای اجرای برنامه‌های اساسی آقای روحانی در حوزه‌های گوناگون كافی و وافی نیست. از این‌رو تمدید حضور ایشان در راس قوه مجریه فرصت بیشتری برای ادامه كار دولت خواهد بود تا بتواند به تكمیل طرح‌ها و برنامه‌های شروع كرده بپردازد. همچنین دولت با بازخوردهایی كه از نقدهای مشفقانه اصلاح‌طلبان دریافت كرده و نیز مطالباتی كه در ایام تبلیغات ریاست‌جمهوری دریافت می‌كند، در چهارساله دوم محكم‌تر، كارآمد‌تر و با انتخاب همكارانی قوی‌تر و وفادار‌تر می‌تواند خدمت بیشتری به تامین منافع ملی كند.

‌ آقای روحانی برای كسب اعتماد افكار عمومی و جلب رای در سال 96 چه كارهایی باید انجام دهد؟

ترمیم عاجل و فوری دو ستاد تعیین‌كننده دولت برای بهتر پیمودن مسیر منتهی به 29 اردیبهشت سال 96 بسیار حایز اهمیت است. در درجه اول تقویت و انسجام بخشی كارآمد‌تر به ستاد سیاسی دولت، در مركز و مناطق اهمیت دارد. در درجه دوم تغییر فوری و بازنگری در برنامه‌ها و مدیریت ستاد اطلاع‌رسانی دولت مهم است. دولت باید وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و سایر بخش‌های دولتی و نیز استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها را به موازات تقویت كند. این دو اقدام مهم باید در كنار تقویت رابطه تعاملی بین مجموعه دولت با اصلاح‌طلبان و سایر اصولگرایان معتدل طرفدار دولت صورت گیرد. موارد گفته شده برای اجرای كارآمدتر برنامه‌ها و عملكرد دولت و نیز تقویت ظرفیت پاسخگویی در عرصه افكار عمومی لازم است. در كنار این اقدامات حفظ دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه‌های اقتصادی و مالی مقولاتی مثل نگهداشت نرخ تورم زیر 10 درصد مقابله و پیشگیری از افزایش نرخ ارز و حمایت جدی‌تر از بخش‌های پیشران توسعه اقتصادی به خصوص بخش مسكن و ساختمان و نیز حمایت جدی‌تر از صادرات غیر نفتی و صدور خدمات فنی، مهندسی سرفصل‌هایی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد. چنانچه دولت به این موارد اهتمام ورزد امكان كاهش آرای منفی آقای رییس‌جمهور و جذب آرای خاكستری به نفع ایشان میسر‌تر خواهد شد.

منبع : اعتماد